Bibliographie

Bassi, Elena. Canova. Bergamo, Milano, Roma, Istituto Italiano d’Arti Grafiche, 1943.

Becker, Vivienne. Antique and Twentieth Century Jewellery: A Guide for Collectors, New York, Van Nostrand Reinhold Company, 1982.

Buckner, Phillip. « Sir William MacBean George Colebrooke » Dictionary of Canadian Biography, vol. 9, 1861-1870, Toronto, University of Toronto Press, 1976, p. 145-148.

Bunting, William Franklin. History of St. John’s Lodge, F. & A. M. of Saint John, New Brunswick, together with sketches of all masonic bodies in New Brunswick, from A. D. 1784 to A. D. 1894, St. John, N. B. : J. & A. McMillan, 1895.

Bunting, William Franklin. Journaux personnels non publiés, vol. 2, 1865-1876, Archives et bibliothèque de recherche du Musée du Nouveau-Brunswick

Coffin, capitaine James Doane. Journal of the Margaret Rait, 1840-1844, précédé d’une introduction de Marion Robertson, Hantsport, N.-É., Lancelot Press, 1984.

Costello, Evelyn P. A Report on the Saint John Mechanics’ Institute, 1838-1890 (rapport non publié soumis pour répondre aux exigences d’obtention de la maîtrise ès arts du département d’Histoire de l’Université du Nouveau-Brunswick, 1974).

Dalton, O.M. Catalogue of the Engraved Gems of the Post-Classical Periods in the Department of British and Mediaeval Antiquities and Ethnography in the British Museum, Londres, imprimé sur l’ordre des administrateurs, 1915.

Elliot, Robert S. « Tapa Legacy Update – of Whales and Tapa », Journal of the New Brunswick Museum. 1979, p. 165-168.

Evans, Godfrey. Souvenirs: from Roman Times to the Present Day, Edinburgh, NMS Publishing, 1999.

Gere, Charlotte, et al. The Art of the Jeweller: a Catalogue of the Hull Grundy Gift to the British Museum: Jewellery, Engraved Gems and Goldsmiths’ Work, Londres, British Museum Publications Limited, 1984.

Gnarowski, Michael. « Oliver Goldsmith » Dictionary of Canadian Biography, vol. 9, 1861-1870, Toronto, University of Toronto Press, 1976, p. 322-323.

Haskell, Francis et Nicholas Penny. Taste and the Antique: the Lure of Classical Sculpture, 1500-1900, New Haven et Londres, Yale University Press, 1981.

Kaeppler, Adrienne L. « Polynesia and Micronesia », dans Kaeppler, Kaufmann C. et Newton D., Oceanic Art, traduit du français par N. Scott, New York, Harry N. Abrams, 1997.

__________. « Rapa Nui Art and Aesthetics » in Eric Kjellgren, Splendid Isolation: Art of Easter Island, (catalogue de l’exposition), New York, Metropolitan Museum of Art. New Haven, Yale University Press, 2001.

__________. « A Survey of Polynesian Art » in S.M. Mead, éd., Exploring the Visual Art of Oceania: Australia, Melanesia, Micronesia and Polynesia, Honolulu, University Press of Hawaii, 1979.

Kjellgren, Eric. Splendid Isolation: Art of Easter Island, New York, Metropolitan Museum of Art, 2002.

Lewis, Douglas. « The Last Gems: Italian Neoclassical Gem Engravings and Their Impressions » in Engraved Gems: Survivals and Revivals, Washington, National Gallery of Art, 1997. Studies in the History of Art, 54, Center for Advanced Study in the Visual Arts, documents du symposium XXXII, p. 293-305.

Lippold, Georg. Gemmen und Kameen des Altertums und der Neuzeit, Stuttgart, Julius Hoffmann Verlag, 1921.

Marchant, Nathaniel. Catalogue of One Hundred Impressions from Gems, Londres, imprimé pour J. Edwards, 1792.

Mead, William Edward. The Grand Tour in the Eighteenth Century, Boston, 1914, réimprimé à New York, Benjamin Blom, 1972.

Rapports annuels du Mechanics’ Institute publiés dans le New Brunswick Courier, 1er décembre 1838, 20 avril 1839, 4 juin 1842, 5 mai 1852, 24 mai 1856, 28 avril 1866.

Miller, Anna M. Cameos Old and New, 2e édition, Woodstock, Vermont, GemStone Press, 1998.

Myatt, Wilfrid E. The Autobiography of Oliver Goldsmith, Published for the first time from the original manuscript of the author of « The Rising Village », Toronto, The Ryerson Press, 1943.

New Brunswick Historical Society. Loyalists’ Centennial Souvenir, Saint John, Nouveau-Brunswick, J. A. McMillan, 1887.

Pirzio Biroli Stefanelli, Lucia. « Le gemme antiche e la glittica neoclassica: la documentazione della collezione Paoletti del Museo di Roma » Technologie et analyse des gemmes anciennes. Technology and Analysis of Ancient Gemstones, Atelier européen, Ravello, 13 au 16 novembre 1987, édité par T. Hackens, PACT 23, p. 447-458.

__________. « Le opere di Thorvaldsen nella glittica romana dell’Ottocento » in Thorvaldsen: L’ambiente, L’influsso, Il Mito par Patrick Kragelund et Mogens Nykjær, Analecto Romana Instituti Danici, 18, Rome, l’Erma di Bretschneider, 1991, p. 92-99.

__________. « Roman Gem Engravers of the Eighteenth and Nineteenth Centuries: The Present State of Research », Jewellery Studies, 4 (1990), p. 53-58.

Seidmann, Gertrud. « A collection of Casts from Gems Depicting Famous Men in the Ashmolean Museum, Oxford », Jewellery Studies, 5 (1991), p. 123-126.

__________. « Nathaniel Marchant, Gem Engraver, 1739-1816 », The Walpole Society, 53 (1987), p. 3-105.

__________. « The Taste for Engraved Gems », The Ashmolean, 4, 1983-1984, p. 14-17.

Squires, W. Austin. The History and Development of the New Brunswick Museum (1842-1945), Saint John, Musée du Nouveau-Brunswick, 1945.

Tassinari, Gabriella. « Aspetti della glittica dell’Ottocento: Successo di un bassorilievo del Thorvaldsen, La Fucina di Vulcano », Analecta Romana, Instituti Danici, 1993, p. 243-272.

__________. « Un bassorilievo del Thorvaldsen: Minerva e Prometeo: La sua presenza nella glittica dell’ e la collezione Poniatowski », Analecta Romana Instituti Danici, 23, 1996, p. 147-176.

Wallace, Frederick William. In the Wake of the Wind-Ships: Notes, Records and Biographies Pertaining to the Square-Rigged Merchant Marine of British North America, Toronto, Musson Book Company, 1927.

Wright, Esther Clark. Saint John Ships and their Builders, Wolfville, N.-É., l’auteur, 1976.